نحوه شست و شوی لباس

 

بسیاری از خانوم های خانه دار از مشکلات به وجود آمده برای لباس های خود بعد از شستشو شکایت دارند. مشکلاتی مثل رنگ پس دادن لباس ها  یا بیش از حد چروک شدن لباس ها که از جمله مشکلات اصلی در زمینه شست و شوی لباس ها است. در این مطلب قصد داریم تا شما را با نکاتی در مورد شستشوی بهتر لباس آشنا کنیم.

اولین گام برای شستشوی لباس ، مطالعه اطلاعات مربوط به شستشوی لباس است که معمولا بر روی پارچه کوچکی که در درون لباس تعبیه شده است . در این بخش شما اطلاعات خوبی در مورد درجه حرارت آب ، مدت زمان مورد نیاز برای شستشو و اطلاعات دیگری را بدست می آورید.

بعضی از افراد عادت دارند که تمامی اقلام پارچه ای خود مثل ، پرده ها ، ملافه ها و لباس ها را با هم بشویند. این یک حرکت غلط  است، لباس ها بایستی به صورت جداگانه شسته شود.

لباس هایی که در هنگام شستشو و پس از آن تولید کرک و پرز می کنند بایستی از سایر لباس ها جدا شده و به صورت جداگانه شسته شوند.

لباس ها را بر اساس میزان کثیف بودنشان طبقه بندی کرده و سپس لباس های کمتر کثیف تر را باهم و لباس هایی که بیشتر کثیف هستند را با هم بشویید.

_  در زمان وارد کردن لباس ها به داخل ماشین لباس شویی دقت کنید که لباس های رنگ روشن در یک نوبت و لباس های رنگ تیره در یک نوبت شسته شود. این نکته را بدانید که لباس های رنگ روشن و رنگ تیره تا همیشه رنگ روشن یا تیره خود را حفظ نمی کنند. سعی کنید برای شستن این لباس ها از محلولهای خاص استفاده کنید.

اگر جنس پارچه لباس مورد نظر شما ابریشم است سعی کنید تا از شستشوی دستی و نرم کننده با آب سرد استفاده کنید. در صورتی که قصد داشتید از ماشین لباس شویی استفاده کنید از دور آرام و کوتاه مدت استفاده کنید.

از وارد کردن حجم زیادی از لباس به درون ماشین خودداری کنید. این حرکت باعث می شود تا زمان شستشو افزایش پیدا کرده و فشار بیشتری به ماشین لباس شویی وارد شود.

سعی کنید تا در کمترین زمان ممکن پس از خارج کردن لباس ها از ماشین لباسشویی ، لباس ها را تکان داده و در برابر آفتاب پهن کنید. این حرکت از چروک شدن لباس ها جلوگیری کرده و باعث می شود که بتوانید لباس ها را بعد از خشک شدن راحت تر اتو کنید.

 

شستشوی لباس به روش صحیح

قبل از هر کاری لباس‌ها را در آب با گرمای مناسب شست‌وشو دهید سپس به آن سفیدکننده‌ها را اضافه کنید. اگر لکه‌ها هنوز باقی مانده‌اند آنها را در آب‌گرم همراه با سفیدکننده به مدت ۳۰ دقیقه نگه‌دارید سپس آنها را بشویید یا از آب لیمو (برای لکه‌های غذا) استفاده کنید، سپس بگذارید تا در آفتاب خشک شوند آنگاه مجدداً آنها را بشویید.

 

بررسی اتو

مطمئن شوید از اتو آب کثیف نمی‌چکد و لبه‌های آن نزده است، چرا که لبه‌های اتو مستقیماً با لباس تماس دارد. اگر اتو تمیزکننده خودکار دارد مرتباً از آن استفاده کنید تا از چکیدن آب کثیف جلوگیری شود، اتوی گرم را روی موم کاغذی حرکت دهید تا آهار آن پاک شود و اگر احیاناً لباس با لکه‌های زردرنگ کثیف شد سریعاً آن را بشویید. استفاده از آب مقطر بسیار مناسب است و تفاوتی در شرایط نگهداری البسه سفید ایجاد نمی‌کند.

 

 راهی فوق العاده برای شستشوی لباس های سفید

داشتن کمدی پر از لباس های سفید، نتیجه شستشو صحیح و آگاهی از تکنیک های شستشو است. لباس های سفید را با هم شسته، بهتر است از صابون استفاده نمایید.روش های مختلفی برای سفید شدن البسه وجود دارد حتی با استفاده از موادی که در خانه موجود است. آب لیمو سفیدکننده طبیعی است که می توانید برای تمیز کردن لکه دستمال ها، پارچه ها، لباس ها و حتی کف جوراب ها از آن استفاده کنید.

برای این منظور ظرفی بی استفاده را پر از آب کنید و چند برش از لیمو ترش های تازه را داخل آن بیندازید. بگذارید آب روی گاز به جوش آید سپس آن را خاموش کنید تا جوراب یا لباس سفید یکی دو ساعت خیس بخورد.

آب را عوض کرده، این بار ¼ پیمانه مایع ظرفشویی به آب گرم اضافه کنید. لباس یا پارچه سفید را نیم ساعت داخل آن خیس کنید و سپس طبق معمول بشوییدبرای سفیدتر شدن لباس ها، از روش قدیمی استفاده کرده، آن ها را در آفتاب پهن کنید تا نیازی به استفاده از سفیدکننده کلردار نداشته باشید.

نکته :

همیشه قبل از شستشو لباس با ماشین لباسشویی، ابتدا لکه آن را برطرف کنید.

در صورتی که می خواهید از سفیدکننده استفاده کنید، نوع ملایم آن که مخصوص تمام پارچه ها باشد را تهیه کنید.

استفاده بیش از حد از سفیدکننده های آماده، باعث زرد یا خاکستری شدن لباس های سفید و آسیب به بافت پارچه می شود.

 

نگهداری و شستشوی  لباس‌ های مشکی

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خانم‌های خانه‌دار، بورشدن و کمرنگ‌شدن چادر یا لباس‌های مشکی است

برای بالا بردن دوام رنگ لباس‌های مشکی و نو ماندن آنها راه‌های متعددی وجود دارد. در گذشته برای ثابت‌ماندن رنگ لباس مشکی از آب اسفناج پخته استفاده می‌شد که خیلی هم موثر بود اما امروزه علاوه بر استفاده از تجربیات مادرها و مادربزرگ‌ها از راه‌های دیگری هم می‌توان استفاده کرد.
اول اینکه سعی کنید برای  شستشوی لباسهای مشکی از آب سرد استفاده کنید. آب سرد، رنگ لباس را ثابت نگه می‌دارد و عمر آن را طولانی می‌کند، همچنین به‌جای استفاده از پودرها یا صابون‌های شوینده از شامپو استفاده کنید تا هم رنگ لباس را حفظ کنید و هم از شوره و سفیدک‌زدن آن جلوگیری شود. البته اگر به شوینده‌های مخصوص لباس‌های مشکی دسترسی داشته باشید، استفاده از آنها بسیار کار را راحت می‌کند و امنیت خاطر شما را تامین می‌کند.
برای خشک‌کردن لباس‌های مشکی هم دقت کنید که آفتاب تند و مستقیم به آنها نتابد و موقع اتوزدن هم روی آنها پارچه نازکی بیندازید تا اتو روی لباس جا نیندازد و باعث براق‌شدن آن نشود.

 

شستشوی لباس های زمستانی

هر فصلی لباس مناسب خود را می طلبد و یکی از مسائلی که همه مخصوصا خانم ها باید به آن توجه کنند، روش شستشوی ویژه ی هر لباس با توجه به جنس آن است. در صورتی که به این نکته توجه نشود، ممکن است لباس آسیب دیده و خراب شود. لباس‌ های پشمی هم یکی از انواع پرطرفدار لباس‌ های زمستانی هستند. خوب است بدانیم این جنس لباس تا حد زیادی(حدود ۸۰ درصد) مانع نفوذ سرما شده و به همین دلیل از ما در برابر سرما محافظت می‌ کند؛ بنابراین شاید شما هم از آن افرادی باشید که ترجیح می‌دهید در فصل سرما، لباس‌ های پشمی را از کمد درآورده و بپوشید. می ‌دانید لباس ‌های پشمی از پشم گوسفند، بز و تهیه می‌ شوند؟ پشم ‌ها را به پارچه‌ یا کاموا تبدیل کرده و از آن ها لباس ‌هایی زیبا و متنوع درست می‌کنند.

 

انواع لباس ‌های پشمی:

لباس‌ های پشمی ۲ نوع هستند. گروهی لباس ‌هایی هستند که از پارچه‌ های ظریف تهیه می‌ شوند و گروه دوم لباس ‌های پشمی کلفت‌ و ضخیم‌ترند.

 

شستشوی لباس‌های پشمی

هر لباسی برای شستشو نکات و دستوراتی مخصوص خود دارد، بنابراین نه تنها در مورد لباس ‌های پشمی که برای هر نوع پوششی، قبل از هرچیز برای شستشو به برچسب یا اتیکت آن توجه کنید. به طور معمول روی برچسب هر لباس نکاتی مختصر و مفید در مورد شستشو و اتوی لباس آمده است.

اگر لباس ‌های پشمی را مرتب و منظم در سطحی صاف پهن کرده و خشک کنید احتیاجی به اتو ندارد. ولی اگر می‌خواهید یا احساس می ‌کنید لازم است آن ها را اتو کنید، حتما با درجه کم و غیر مستقیم این کار را انجام دهید.

 

شستشوی لباس های پشمی ظریف

هرگز آنها را با ماشین لباسشویی نشویید. همچنین برای شستن این نوع لباس ‌ها از آب گرم هم استفاده نکنید. بهترین راه برای شستشوی این لباس ‌ها، استفاده از آب ولرم و شستن با دست است. پس از شستن نیز از پهن کردن این لباس ‌ها روی بند یا رخت آویز یا روی شوفاژ و بخاری خودداری کنید. با این کار لباس گشاد شده و زیبایی خود را از دست می ‌دهد. به همین دلیل بهتر است برای خشک کردن این لباس ‌ها، آن ها را روی سطح صافی قرار دهید تا خشک شود.

لباس ‌های پشمی ضخیم خود را می‌ توانید در لباسشویی بشویید به شرط این‌ که هرگز از آب گرم استفاده نکنید و ماشین لباسشویی خود را روی درجه‌ای بگذارید که زمان شستشوی آن کم باشد. در ضمن سعی کنید از خشک کن لباسشویی هم استفاده نشود. برای خشک کردن این نوع لباس‌ ها هم می ‌توانید آن را به چوب لباسی آویزان کنید تا خشک شود. اما این نکته را فراموش نکنید که هرگز لباس ‌های پشمی را روی بند رخت آویزان نکنید.

 

اتوی لباس های پشمی

اگر لباس ‌های پشمی را مرتب و منظم در سطحی صاف پهن کرده و خشک کنید احتیاجی به اتو ندارد. ولی اگر می‌خواهید یا احساس می ‌کنید لازم است آن ها را اتو کنید، حتما با درجه کم و غیر مستقیم این کار را انجام دهید. به این معنی که پارچه ‌ای روی لباس خود انداخته و از روی آن اتو کنید. همچنین برای از بین بردن چروک لباس‌های پشمی خود می ‌توانید آن ها را در بخار حمام آویزان کنید تا صاف و مرتب شود.

 

اما در فصل گرما باید چه کار کرد؟

دیگر نیازی به این لباس ‌های گرم نیست و باید آن ها را در جایی محفوظ نگه ‌داریم. برای این کار حتما جیب‌ های لباس را خالی کرده و آن را در مکانی خنک آویزان کنید تا حشرات آسیبی به آن ها نرسانند.

 

شستشوی لباس ‌های چرمی

استفاده از انواع بارانی، پالتو، چکمه و دیگر وسایل چرم، جیر و نبوک نیز در این روزها رواج یافته است.

جیر، چرم و نبوک از پوست حیواناتی مانند گاو، گوسفند، گاومیش، شتر، شترمرغ و… تهیه می‌شوند.

چرم محصولی است که هم در زمستان استفاده می‌شود و هم در تابستان، چون محصولی طبیعی است و به همین دلیل بخوبی شرایط تهویه را ایجاد کرده و به پوست بدن اجازه می‌دهد تنفس کند. البته مهم است؛ البسه‌ای که از مصنوعات چرمی درست می‌شوند کارکرد و دوام بسیار خوبی دارند.

  برای شستشوی لباسهای چرمی بهتر است ظرفی را پر از آب کرده و مقداری شامپو بچه در آن حل کنید. سپس با استفاده از یک اسفنج یا پارچه به آرامی و با ملایمت سطح آن را پاک کنید. بعد آن را با پارچه‌ ای خشک تمیز نمایید. در ضمن دقت داشته باشید هرگز عطر و اسپری را مستقیم روی البسه چرمی، جیر یا نبوک نزنید. همچنین از شستن جیر و چرم و نبوک در ماشین لباسشویی خودداری کنید.

 

شستشوی لباس کتان

تی‌شرت‌ها، جوراب‌های ورزشی، لباس‌های جین و بسیاری موارد دیگر جزو لباس‌های کتانی بادوام هستند. شستشوی آن‌ها در عین خاص بودن، ساده است.

۱لکه‌گیری قبل از شستشو، لباس را با دقت بررسی و قسمت‌های لک‌شده را پیدا کنید. بهترین روش از بین بردن لکه‌های روی لباس کتان استفاده از لکه‌برهای آماده است. کافیست مقداری از محلول را روی قسمت لک‌شده اسپری کنید. البته قبل از شستشو، لازم است دستور روی لکه‌بر را مطالعه کنید. توجه داشته باشید لکه‌های لباس‌های کتان با شستشوی معمولی تمیز نمی‌شوند و استفاده از لکه‌بر لباس ضروریست.

۲پودرهای شوینده ، پودرهای شوینده معمولی برای این‌گونه لباس‌ها مناسبند. در مورد پارچه‌های سفید در صورت تمایل می‌توان از سفیدکننده نیز استفاده کرد. برای اطمینان علائم روی تگ یا مارک لباس را چک کنید و مطمئن شوید که می‌توانید از سفیدکننده استفاده نمایید تا آسیبی به پارچه نرسد. برای نرم باقی‌ماندن لباس، از نرم‌کننده استفاده کنید. اگر دوام لباس مورد نظر، برایتان مهم است از شوینده‌های طبیعی استفاده نمایید.

۳شستشو ، بهترین روش شستشو برای این نوع پارچه‌ها، استفاده از ماشین لباسشویی است. برای تمیزتر شدن لباس‌های سفید و روشن از آب گرم‌ استفاده کنید. در مورد لباس‌های تیره، درجه آب را همیشه روی سرد بگذارید چون آب داغ باعث پخش شدن رنگ لباس می‌شود. در مورد لباس‌های ظریف و نازک از پودر دستی استفاده کنید.

۴خشک کردن ، برای خشک کردن این‌گونه لباس‌ها با ماشین لباسشویی، دستور پشت مارک لباس را مطالعه کنید. در صورت شک داشتن، از دور کند خشک کن استفاده کنید تا لباس مورد علاقه شما آب نرود و کوچک نشود.

 

آویزان کردن لباس بر روی طناب لباس

برای اینکه کمتر به اتو کردن احتیاج داشته باشید، می توانید ازچوب لباسی استفاده کنید . چوب لباسی را در داخل لباس قرار دهید، به همان صورتی که می خواهید لباس را داخل کمد قراردهید ، بعد چوب لباسی را به طناب آویزان کنید. با این روش هم حجم کمتری گرفته می شود و هم کمتر چروک می شود . یا این که لباس ها را از یقه به طناب با گیره آویزان کنید.

 

چگونه لباس ها را تمیز نگه داریم؟

شما باید به طور مرتب، لباس های کثیف خود را عوض کرده و بشویید.

برای جلوگیری از رشد قارچ ها، باید لباس های شسته شده را فورا آویزان کنید تا خشک شوند.

قارچ ممکن است در ماشین لباسشویی نیز رشد کند، برای همین باید بعد از استفاده از ماشین لباسشویی، درب آن را باز گذارید تا کاملا خشک شود.

پای شما در کفش چرم و جوراب نخی بیشتر نفس می کشد تا کفش و جوراب از جنس مواد پلاستیکی.

اگر شما بیشتر روز کفش به پا می کنید (مثلا سر کار یا در مدرسه)، هنگامی که به خانه رسیدید، کفش ها و جوراب ها را درآورید تا پاهایتان نفس بکشند. سپس جورابتان را بشویید و کفش تان را در هوای آزاد (مثل بالکن) قرار دهید تا خشک شود.

برخی کفش ها مثل کتانی های پارچه ای، قابل شستشو هستند. پس بهتر است آنها را هر چند مدت یک بار بشویید.

قارچ ممکن است در ماشین لباسشویی نیز رشد کند، برای همین باید بعد از استفاده از ماشین لباسشویی، درب آن را باز گذارید تا کاملا خشک شود.

 

شستن لباس ها با ماشین لباس‌شویی

تمام لباس های کثیف را یک جا جمع کنید.

لباس ها را از نظر جنس پارچه و رنگ آنها دسته بندی کنید.

به یاد داشته باشید که حوله و ملحفه را با هم نشویید. در ماشین لباس‌شویی، بالاترین درجه را برای حوله و پایین ترین درجه را برای ملحفه در نظر می گیرند. بنابراین ملحفه ها را با چین و چروک کمتر از ماشین بیرون می آوریم.

تمام لباس های سفید را با هم بشویید. تمام قرمزها، صورتی ها و نارنجی ها را در یک سبد مجزا قرار دهید. لباس های خاکستری، زرد و آبی کمرنگ را در یک سبد و لباس های مشکی، قهوه ای، سبز و بنفش را در سبد دیگری قرار دهید.

بعد از جدا کردن لباس ها از نظر جنس و رنگ، آنها را درون ماشین لباس‌شویی بریزید. سپس به اندازه لازم، پودر مخصوص ماشین را در قسمت مربوطه بریزید. سعی کنید بیش از اندازه، لباس درون ماشین نیاندازید. اگر تعداد زیادی لباس دارید، می توانید در دو مرحله آنها را بشویید.

کلیدهای روی ماشین را بشناسید و بر اساس نوع لباس، کلید مخصوص را فشار دهید. معمولا، لباس های سفید و یا کم رنگ با آب داغ شسته می شوند. لباس های رنگی و ملحفه معمولا با آب گرم و یا سرد شسته می شوند.

درب ماشین را ببندید و دگمه را فشار دهید.

هنگامی که شسشتو تمام شد، لباس ها را از ماشین بیرون بیاورید. به آرامی تکان دهید و آویزان کنید تا خشک شوند.

 

نکات لازم برای ماشین لباس شویی

لباس های شسته شده را برای مدت طولانی در ماشین لباس‌شویی نگذارید، زیرا باعث چروک شدن و قارچ زدن آنها می گردد. بلکه فورا روی طناب پهن کنید تا خشک شوند.

فراموش نکنید که قبل از شستن لباس ها، رنگ ها را از هم جدا کنید. مثلا اگر لباس های قرمز را با لباس های سفید بشویید، رنگ لباس هایتان تغییر می کند.

همیشه برچسب های روی لباس را از نظر شستن آن، بخوانید.

اگر مطمئن نیستید که لباس چه جنسی دارد، آن را با آب سرد و یا با دست بشویید و هیچ‌گاه آن را چنگ نزنید.

به یاد داشته باشید که پارچه جین آبی در داخل خود رنگ تیره دارد.

قبل از شستن لباس ها، همیشه جیب های لباس ها را خالی کنید.

لباس های شسته شده را برای مدت طولانی در ماشین لباس‌شویی نگذارید، زیرا باعث چروک شدن و قارچ زدن آنها می گردد.

 

شستن لباس ها با دست

ابتدا لگن را از آب ولرم پر کنید. سپس به مقدار لازم پودر رختشویی مخصوص دست را داخل لگن بریزید و با دستتان آن را هم بزنید تا پودر در آب حل شود (کف کند) و به لباس ها نچسبد.

لباس ها را در آب قرار دهید تا خیس و کفی شوند. اگر لباس ها دارای لکه هستند، مدت بیشتری در آب قرار داده شوند.

لباس ها را با دستانتان در آب به مدت چند دقیقه، ورز دهید.

سپس لباس ها را با آب کاملا بشویید تا کفی نداشته باشند.

لباس ها را بچلانید و آویزان کنید تا خشک شوند.

 

 

نکته لازم هنگام شستشو با دست

  • اگر از سفید کننده استفاده می کنید، حتما دستکش بپوشید و مراقب باشید که آب حاوی سفید کننده به طرف چشمان نپاشد.
  • لباس‌های خیس را در اتاق خشک نکنید محققان اسکاتلندی به تازگی دریافتند که خشک کردن لباس در فضای بسته اتاق، خطر ابتلا به آسم را افزایش می‌دهد
  • خشک کردن لباس‌ها در فضای دربسته، انواع آلرژی را در فرد تشدید می‌کند و در بروز بیماری آسم و تب یونجه موثر است.
  • در این تحقیقات ذکر شده است که بیش از ۳۰ درصد رطوبت موجود در خانه، مربوط به خشک کردن لباس‌ها در اتاق و به خصوص روی رادیاتورهاست.
  • معمولا ۸۷ درصد از بانوان خانه دار در زمستان لباس‌ها را در فضای خانه خشک می‌کنند؛ بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که دراین خانه‌ها نوعی هاگ وجود دارد که عامل اصلی بروز بیماری ‌های تنفسی است.
  • این هاگ باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن و بروز انواع عفونت می‌شود.
  • متخصصان به افراد توصیه می‌کنند که تا حد امکان لباس‌ها را در فضای آزاد و با استفاده از نور خورشید خشک کنند و در غیر این صورت لباس‌ها را برای شستشو به خشکشویی بسپارند

 

 

خلاصه نکات ذکر شده در بالا:

 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید